بخشی از متن دانلود فایل word مقاله تاثیر آموزشهای کاردانی علمی-کاربردی در کسب مهارتهای شغلی دانشآموختگان مرکز آموزش عالی امام خمینی :
سال انتشار : 1397
تعداد صفحات :25
بررسی وضعیت اشتغال دانشآموختگان مراکز آموزشعالی, یکی از شاخصهای مهم در اثرگذاری دورههای آموزشی, در راستای ارتقای توان اشتغالپذیری افراد است. از این رو هدف این پژوهش, بررسی تاثیر دورههای آموزشیعلمیکاربردی مرکز آموزش عالیامام خمینی- به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی وزارتجهادکشاورزی- در کسب مهارتهای شغلیدانشآموختگان مرکز است. جامعه آماری عبارتاند از دانشآموختگانکاردانیکشاورزی این مرکزدر یک فاصله زمانی پنجساله (N=325). به همین منظور 170 دانشآموخته به روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب, به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهای استاندارد, برگرفته از مدل ارزیابی تاثیرگذاری آموزشی کریک پاتریک, در دو بخش تعیین وضعیت اشتغال دانش آموختگان و تعیین تاثیر آموزشهای ارایه شده در کسب مهارتهای علمی و مهارتی گردآوری شده است. مطابق نتایج تحقیق, حدود 64 درصد دانشآموختگان بیان کردند که شاغلاند. نتایج بررسی تاثیر دورههای آموزشی بر کسب مهارتهای علمی و مهارتی دانشآموختگان بر پایه مدل کریکپاتریک (چهار سطح واکنش, یادگیری, عملکرد شغلی و رفتار در محیط کار) مشخص کرد که واکنش 43 درصد از دانشآموختگان کاردانی نسبت به دورههای آموزشی گذرانده شده, متوسط بوده است. 77 درصد دانشآموختگان, سطح یادگیری خود را از دورههای آموزشی در حد متوسطی بیان کردند. عملکرد شغلی در بین 44 درصد دانش آموختگان در سطح متوسط به دست آمد و در نهایت 59 درصد دانشآموختگان نیز بیان کردند که تغییر پذیری رفتاریشان نسبت به افرادی که آموزش ندیده بودند, بیشتر بوده است. درنهایت دیگر یافتههای تحقیق, اشتغال دانشآموختگان کاردانی در این دوره پنجساله, دارای رشد چهار درصدی بوده است. نتایج معادلههای ساختاری (SEM) نیز مشخص کرد که از بین چهار سطح مدل کریک پاتریک به جز سطح واکنش, سه سطح دیگر(یادگیری, عملکرد و رفتار) تاثیر بیشتری در مشخص کردن تاثیردورههای آموزشی مرکز آموزش عالی امام خمینی در کسب توانائیهای مهارتی دانش آموختگان این مرکز داشته است.